“Šī paaudze bija pirmā, kas savu dzīvi iztēlojās kā pārvietošanos,” rakstīts citā manā esejā “Ak, laimīgie”*. Mēs gribam radīt lietas un vietas, lai beigās izrādītos pārāki par tām – aizbrauktu, bet, ja gribētu – atgrieztos.
Tālis Tisenkopfs 2020. gada septembrī.
Ceturtdiena, 2002. gada 11. jūlijs, 3.47 pēc pusdienas, Brisbena, Traveltrains Holydays ceļojumu birojs.
– Labdien, ser! Kā jums klājas? Kā varu jums palīdzēt?
– Labdien! Man jānokļūst līdz Sidnejai, bet nav ne mazākās nojautas, kā to izdarīt.
– Tas atkarīgs no tā, vai jūs gribat braukt ar vilcienu vai lidmašīnu.
– Labāk ar lidmašīnu.
– Un kad jūs gribētu lidot, ser?
– Redziet, mana lidmašīna no Sidnejas izlido otrdien. Es dodos prom no Austrālijas, bet pirms tam es gribētu kādu dienu apskatīt Sidneju un arī šeit kaut ko redzēt. Vai es varu lidot, piemēram, svētdien?
– Nav problēmu! Kad jūs gribētu lidot – no rīta vai vakarā?
– Labāk vakarā vai pēcpusdienā. No rīta es vēl gribētu apskatīt kādu no tiem atrakciju parkiem – Sapņu pasauli vai Ūdens pasauli. Vai es varētu to pagūt?
– Jēā. Tur nevajadzētu būt nekādām problēmām. Jūs no rīta varat aizbraukt uz turieni ar vilcienu – tas nebūs ilgāk par stundu – un pēcpusdienā atpakaļ. No stacijas līdz lidostai vilciens iet 15 minūtes, ik pa ceturksnim, tā ka jūs viegli paspēsiet. Vai jūs lidosiet no starptautiskās vai iekšzemes lidostas?
– Es domāju – no iekšzemes. Es jau vēl palikšu Sidnejā!
– Ā, jā, tiešām! Tad pavisam nav nekādu problēmu. Jums tur jābūt tikai pusstundu pirms lidojuma, nevis divas kā uz starptautiskajiem.
– Vai tas pats vilciens iet arī uz iekšzemes lidostu?
– Jā, tas ir ļoti ērti.
– Tā ir tālāk?
– Mazliet. Bet tā tiešām nav problēma. Jūs mierīgi pagūsiet. Vai man paskatīties uz cenām?
– Jā, lūdzu. Es gribētu lidot ar Qantas.
– Nav problēmu! Es paskatīšos abās kompānijās pēc lētākām biļetēm.
(Klikšķina peli pa internetu, skatās ekrānā)
– Kā sauc otru kompāniju?
– Virgin.
– Virgin Atlantic?
– Jēā. Virgin Blue. Gandrīz tas pats. Viņi jau tagad apvienojas. (Turpina klikšķināt, raksta cenas uz zilas Post-it lapiņas: $ 169, $ 199, tad pavēršas pret mani.) Lūk, ko es jums, ser, atradu. Vislētākais lidojums jums būtu ar Virgin par 169 dolāriem.
– Un ar Qantas?
– Tūlīt paskatīsimies, ko viņi piedāvā. (Klikšķina.) Viņu lētākais piedāvājums ir 212 dolāri, tā ka lētākais jums tiešām būtu ar Virgin par 169. Viņi piedāvā šo cenu uz rīta reisiem 7:20, 9:20 un 11:20.
– Bet es negribētu lidot no rīta. No rīta es vēl gribētu aizbraukt uz Sapņu pasauli.
– Ou-jā, tik tiešām! Tad jums vislabāk ir braukt pēcpusdienā vai vakarā. Bet uz vakara reisiem viņiem ir dārgāk – 199 dolāri.
– Un kā ir Quantas?
– Tūlīt paskatīsimies. (Klikšķina.) Tas, ko viņi prasa, ir 290. Jūs saprotat, tā ir svētdiena un svētdienās viņiem ir augstākas cenas.
– Nē, tad es palieku pie Virgin.
– Jēā. Tas tiešām ir mazliet par augstu. Un uz kuru reisu jūs gribētu? (Pagriež pret mani ekrānu un rāda sarakstu: 14:20, 17:20, 19:20, 21:20.)
– Nu, es ņemtu to piecos divdesmit vai septiņos divdesmit. Uz kuru būtu labāk? Tā, lai no rīta es pagūtu uz kādu no tiem parkiem, bet Sidnejā vakarā uz viesnīcu.
– Nu, jūs varat izvēlēties jebkuru no abiem. Jūs mierīgi pagūsiet.
– Cik ilgs ir lidojums?
– Pusotru stundu.
– Tas nozīmē, ka Sidnejā es būšu ap kādiem deviņiem?
– Jā, ser, tieši tā. Desmit minūtes pirms deviņiem.
– Un cik laika vajag, lai nokļūtu līdz pilsētai?
– Divdesmit minūtes, ser, ne vairāk.
– Vai tur iet vilciens vai autobuss?
– Jūs varat ņemt gan vilcienu, gan autobusu. Tas tik tiešām ir ļoti vienkārši.
– Un vai tur iet arī mikroautobusi, kas pieved tieši pie viesnīcas?
– Jā, nekādu uztraukumu. Tātad mēs paliekam pie 19:20?
– Jā. Bet es gribētu pie jums rezervēt arī viesnīcu. Vai tas iespējams?
– Protams! Nekādu problēmu. Kādu viesnīcu jūs vēlētos?
– Galvenais, lai tā būtu pašā centrā. Man būs tikai viena diena Sidnejā, un es negribētu staigāt lielus gabalus.
– Protams! Tad labāk ir pašā centrā. (Aiziet, pēc brīža atnes prospektu Sydney. Feel Free. New South Wales Holidays, atver man priekšā.) Paskatīsimies, ko viņi labu mums piedāvā. Kādu cenu jūs gribētu maksāt?
– Nu, ne vairāk kā kādus 150 dolārus.
– (Skatās prospektu.) Nu, te ir vairāki labi piedāvājumi. Šis izskatās jauks hotelis. (Rāda Corus Hotel Sydney.)
– Vai tas ir pašā centrā? Nu, es domāju pie centrālā punkta. Vai Sidnejā tāds ir?
– Nē, tik tiešām tas ir nedaudz nostāk.
– Bet es tiešām gribētu pašā centrā.
– Protams! Vai paskatīsimies šo? (Rāda Merchant Court Hotel Sydney.) Tas ir pašā centrā. Netālu no mērijas. Tepat blakus ir biznesa centrs, gājēju ielas, visi lielie veikali. Tiešām ļoti jauks rajons.
– Nu labi, tad ņemsim šo.
– Bet tas, ser, ir mazliet dārgāks. Viņu cena ir 200 dolāri par nakti.
– (Mazliet domāju.) Nu labi, tas vēl ietilpst manā budžetā.
– Tātad paliekam pie šī?
– Jā, lūdzu.
– (Klikšķina internetā.) Tātad mēs rezervējam vienu dienu no svētdienas līdz pirmdienai. Tas ietver…
– Nē, divas dienas! Mana lidmašīna iet otrdien.
– Ou jeā! Tik tiešām! Mēs rezervējam divas dienas no svētdienas 14.jūlija līdz otrdienai 16.jūlijam. Es jums izsniegšu mūsu kompānijas vaučeri, un vienīgais, kas jums būs jādara, jāuzrāda tas viesnīcā.
– Vai es par visu varēšu samaksāt šeit?
– Jā, protams! Es jums izsniegšu lidmašīnas biļeti un vaučeri, un jums atliks tikai ierasties viesnīcā.
– Paldies!
– Bet tagad, ser, atļaujiet man izstāstīt, ko es darīšu – es zvanīšu uz Merchant Court Hotel un prasīšu apstiprināt rezervāciju. Es gribu būt pilnīgi drošs par jums. Šis patiešām ir tas gadījums, ko mēs saucam par steidzamu rezervāciju, un tāpēc ir labāk vēlreiz pārliecināties, ka mēs saņemam no viņiem apstiprinājumu. (Paņem un uzliek austiņas ar mikrofonu, uzsit tālruņa numuru, runā ar viesnīcas administratoru.) Hai! Te Diks no Traveltrain Holidays Brisbenā. Kā jums klājas? … Nepavisam ne slikti, tik tiešām! Hei, man jums lūgums. Mans klients vēlētos palikt pie jums uz divām dienām. Es tikko izdarīju rezervāciju, bet gribētu no jums saņemt apstiprinājumu. Vai jūs nepaskatītos numuru RST5896?
– (Pret mani.) Viņi pārbauda.
– (Klausulē.) Okei. Es pateikšu klientam.
– (Man.) Viņi dod apstiprinājumu, bet svētdienās viņiem ir augstākas cenas. Patiesību sakot, no svētdienas uz pirmdienu viņi prasa 290 dolārus.
– Nu, tas man ir mazliet par dārgu.
– Jē-ā, patiešām, tas ir tā kā drusku par augstu. (Klausulē.) Mans klients negribētu tik daudz maksāt. Hei, vai jūs nebūtu tik laipni un nepaskatītos mums citu hoteli centrā? (Pēc minūtes.) Nē, paldies, nē, tik tiešām! Džentelmenis vēlētos tuvāk centram… Liels paldies! Lai jums jauka diena! (Noņem austiņas.) Paskatīsimies kādu citu. Ko jūs teiktu par šo? (Rāda Hyde Park Plazza Suites Sydney.) Tas ir gandrīz pašā centrā, pie parka, ļoti jauka vieta, skaists hotelis.
– Cik tālu tas ir no centrālā laukuma?
– Dažus kvartālus. Bet jūs varat arī iet taisni caur parku. Ļoti jauka pastaiga. Prasīs ne vairāk kā piecas minūtes.
– Labi, ņemsim šo.
-Okei, tā būs laba vieta. Paskatīsimies, vai viņiem ir brīvi numuri. Parasti nedēļas nogales ir diezgan pilnas. (Klikšķina internetā, bungo ar pirkstiem pa galdu.) Viņu lapa ir tik lēna. (Pēc brīža.) Jā, ser! Viņiem ir viens numurs jums. Par 174 dolāriem. Vai rezervēt to?
– Jā, lūdzu.
– Nekādu uztraukumu! Tūlīt izdarīsim. (Klikšķina.) Tā, darīts! Tagad, ser, es viņiem pazvanīšu, lai pārbaudītu. Es gribu būt absolūti drošs par jums. (Uzliek austiņas, zvana.) Hai! Te Diks no Traveltrain Holidays Brisbenā. Kā jums klājas? … Nepavisam ne slikti! Absolūti! Hei, man jums lūgums. Es tikko rezervēju savam klientam istabu pie jums uz divām dienām no 14. Līdz 16. jūlijm. Vai jūs nebūtu tik laipni un neapstiprinātu rezervāciju numur QT 6930? Liels paldies! Lai jums jauka diena!
– (Pret mani.) Ser, jums ir ļoti laba viesnīca Sidnejā, visas ērtības, baseins, sauna, ļoti jauka vieta.
– Vai brokastis ir iekļautas cenā?
– Tūlīt paskatīsimies. Jā, te tās ir! Jums par tām pat nav jāmaksā papildus. Vai es varētu uzprasīt, kā jūs sauc, ser? Tas man jāieraksta jūsu lidmašīnas biļetē un viesnīcas rezervācijā.
– Jā, protams! Tisenkopfs.
– Ar “dī”?
– Nē, ar “tī”. Tisenkopfs. Lūk, šādi! (Paveru žaketi un rādu socioloģijas kongresa dalībnieka karti.)
– Perfekti, ser. Ā, jūs esat no Latvijas! Diezgan tāls ceļš, vai ne? (Raksta.) Vai jūs šeit esat uz konferenci?
– Jā.
– Medicīnas konferenci?
– Nē, socioloģijas.
– Socioloģijas?
– Jā.
– Tas laikam ir interesanti. Vai daudz interesantu referātu?
– Jā, tā nekas. Piemēram šis. (Izvelku no somas un rādu Džona Arija grāmatu Tūrista skatiens.)
– (Skatās.) Tam noteikti jābūt labam gabalam. Vai es varētu palūgt jūsu kredītkarti, profesor Dī…, profesor Tāli? Tas ir tikai kredītam.
– Jā, lūdzu.
– Liels paldies! (Nošvīkstina karti caur nolasāmo mašīnu, pēc brīža atskan tirkšķis un kases aparāts izdrukā čeku.) Vai es varētu lūgt jūsu parakstu, ser? (Pasniedz man čeku.)
– Jā, protams. (Parakstu.) Es jums gribēju vēl ko uzprasīt.
– Nekādu uztraukumu!
– Man Brisbenā palikušas divas dienas, bet es ļoti gribētu apskatīt kādu no tiem atrakciju parkiem – Ūdens pasauli, Sapņu pasauli, Filmu pasauli un arī Zelta krastu. Vai tas ir iespējams?
– Protams! Bez kādiem uztraukumiem.
– Es gribētu uz Ūdens pasauli.
– Ļoti laba izvēle, ser. Tur iet jautri.
– Un kā ir tajā Filmu pasaulē?
– Nu, tur arī ir jauki, interesanti. Viņiem ir arī karuseļi un ātrie kalniņi, tikai ne tik iespaidīgi kā Savienotajās Valstīs Universal Studios. Tur gan ir grandiozi. Vai jūs esat bijis?
– Nē.
– Bet te arī ir jautri. Visi tie filmu varoņi…Varena jautrība.
– Un kā ir Sapņu pasaulē?
– O, man tur patīk. Lieliska vieta. Viņiem tiešām ir vismodernākās atrakcijas pasaulē. Topa līmenis! Pēc pēdējās modes.
– Bet vai iespējams vienā dienā apvienot Ūdens pasauli un Sapņu pasauli?
– Ouuhh, nneēē, ser. Jums tiešām vajadzētu veltīt tām pietiekami daudz laika, lai izbaudītu to visu pilnībā. Katrai vietai vajadzētu veselu dienu, tad jūs patiešām justos lieliski.
– Okei, tad es sestdien braukšu uz Ūdens pasauli. Bet vai svētdien ir reāli pagūt uz Sapņu pasauli un Zelta krastu?
– Nu, ja jūs ļoti vēlaties, varat mēģināt.
– Un kura vieta tur – Zelta krastā – ir pati labākā, ko apskatīt? (Atveru karti un rādu.)
– Sērfotāju paradīze, ser! Tā ir pati populārākā. Pats centrs, daudz atrakciju, iepirkšanās centru, pludmale.
– Un kā tur var nokļūt?
– Jūs varat braukt ar autobusu vai vilcienu, tur nav problēmu.
– Vai autobusi atiet no trešā stāva?
– Jā, tepat augšā no autobusu termināla. Uzbrauciet ar liftu un turpat būs pietura. Ļoti viegli atrast.
– Ja es brauktu ar vilcienu, kurā pieturā jāizkāpj?
– Jums jābrauc līdz Nerengai un no turienes tālāk ar autobusu. Tie ir pretī uz katru vilcienu, tā ka nav nekādu neērtību.
– Cik tālu Paradīzes krasts ir no Brisbenas?
– Sērfotāju paradīze, ser!
– O, patiešām, piedodiet!
– Kādi 100 kilometri, ser. Ar vilcienu stundu un piecpadsmit.
– Liels paldies!
– Nekādu uztraukumu. Vai varu izdrukāt biļeti un vaučeri?
– Protams!
– (Izdrukā biļeti, iestieplē to vāciņos un pasniedz man.) Lūdzu, profesor Tāli. Šeit ir jūsu biļete. Mēs, ser, neizsniedzam īstas papīra biļetes. Šī ir interneta rezervācija, vienīgais, kas jums jādara, ir jāatceras šis rezervācijas numurs (apvelk ar pildspalvu) un jāpaņem līdzi kāds identifikācijas dokuments. Jums jābūt lidostā ne vēlāk kā divdesmit minūtes pirms izlidošanas.
– Paldies.
– Un tagad es izdrukāšu jums viesnīcas vaučeri. (Izdrukā, pasniedz man.) Lūdzu, ser, jūsu vaučeris. Te norādīts jūsu hotelis, adrese, laiks no 14. līdz 16. jūlijam, cena, jūs par visu esat samaksājis. Ierodoties viesnīcā, jums vienīgi jāuzrāda šis vaučeris. Bet es katram gadījumam to aizsūtīšu viņiem pa faksu.
– Paldies.
– Es jums, ser, iedošu arī informāciju par viesnīcu. (Klikšķina, izdrukā un pasniedz man divas lapas.) Mēs parasti klientiem izsniedzam savu produktu aprakstu. Te jūs varēsiet daudz sīkāk izlasīt par iespējām un pakalpojumiem, ko viņi piedāvā. Brīvā brīdī palasiet.
– Paldies.
– Vai jūs vēlaties, lai es visu ielieku mapītē?
– Jā, lūdzu.
– Protams! Tad jūs esat drošs, ka nekas nepazūd. (Kārtīgi visu saloka, ievieto mapītē un pasniedz man.) Lūdzu, profesor Tāli, te ir visi jūsu ceļošanas dokumenti.
– Paldies! Vai varu jums lūgt arī kvīti?
– Protams! Jūs vēlaties nodokļu kvīti?
– Nē, vienkārši kvīti grāmatvedībai.
– Nav problēmu. (Aiziet pēc kvītīm, atnāk, raksta.) Vai jūs vēlaties kvīti par visu summu jeb biļetei un vaučerim atsevišķi?
– Tam nav nozīmes.
– Tad es jums izrakstīšu divas kvītis. Vai jūs varēsiet saņemt atpakaļ nodokļus?
– Nē.
– Lūdzu, ser, jūsu kvītis. Vai varu ielikt tās jūsu mapītē?
– Jā, paldies!
– Te lūk būs.
– Vai varu uzprasīt jums pašu pēdējo jautājumu?
– Protams, ser! Bez kādas steigas!
– Ko jūs man ieteiktu darīt šovakar?
– O… nu, jūs varat, piemēram, paņemt autobusa ekskursiju pa naksnīgo Brisbenu, varat paēst vakariņas jaukā restorānā. Tas atkarīgs no jums!
– Un, ja es vēlētos paēst vakariņas, kura būtu visjaukākā vieta?
– O, ser, tad es varu jums ieteikt Mistera Kotas Virsotnes restorānu. Ļoti jauka vieta, kalna galā, visa pilsēta pie kājām. Naktī tas ir sevišķi iespaidīgi.
– Vai tas restorāns arī griežas?
– Ha, ha. Nē, ser, bet tā ir laba doma!
– Un kur tas atrodas?
– Tas ir nedaudz ārā no pilsētas. Jābrauc kādas divdesmit minūtes. Vai jums, ser, ir mašīna?
– Nē, bet vai uz turieni iet arī autobusi?
– Noteikti. Tikai es nezinu, kurš numurs. Es uz turieni parasti braucu ar mašīnu. Tas jums jāuzprasa kādam autobusa šoferim. Pietura ir tepat pāri ielai. No izejas nedaudz pa labi.
– Liels jo liels jums paldies!
– Nekādu raižu! Man prieks jums pakalpot, profesor Tāli. Liels paldies, patiesi. Lai jums jauks vakars!
– Paldies! Tik tiešām liels paldies! Uz redzēšanos!
– Uz redzēšanos, Tāli!
Ceturtdiena, 2002. gada 11. jūlijs, 5.02 pēc pusdienas, Brisbena, Džordža iela, trotuārs.
*Pārpublicēts ar autora atļauju no grāmatas “Uzburtā vieta”.
Foto:Joey Csunyo/Unsplash